vitamiinid

vitamiinid

Milliseid neist peaks ja võiks võtta? Järgneb minu vitamiinipargi tutvustus :) Kuna meie kodune apteegikarp on ikka kylaliste seas laineid loonud oma mahuga, siis püüan nüüd Teid ka oma võetavate vitamiinitarkustega pahviks lüüa.

Esiteks D-vitamiin.

Põhjamaa rahvas ei saa sellest üle ega ümber. Kõik keha rakud vajavad funktsioneerimiseks D-vitamiini. Eestis tõsteti lubatud piirnormi 2 ja enam korda. Nüüd on lubatud 1000 IU-d päevas. Ei ole võimalik süüa nii palju kala ja muna, et saada sellist kogust kätte toidust. Kui päike paistis Sinu peale viimati paar nädalat tagasi ükskord lõuna ajal autost poodi hüpates, siis on ka Sul D-vitamiini kindlasti lisaks vaja.  Pole ka lootust, et said suvel kõvasti akusid laadida, sest Sa said puhkust vaid 2 nädalat ja ülejäänud aja vaatasid kontoris päikest vaid monitori peegelduselt ja nädalavahetuseti teatavasti sajab …. Ka läbi viidud uurimustöö (Mart Kull 2009) kinnitab, et 73% eestlastel on suve lõpus D-vitamiinist puudus. D vitamiin on rasvlahustuv st vajab imendumiseks rasva. Seega eelista õli baasil vitamiini või kapslis varianti. Või siis neela tablett alla koos õliga :) Siinkohal oleks paslik ära märkida ka võetav kalaõli, kuna ma ei ole igapäevane kala sööja.

Talvel on suureks abiks C-vitamiin.

Ajakirjandusest on kuulda olnud, et on tehtud teste ja avastatud, et poepuuviljades, mis meie arusaama järgi peaksid vitamiinidest pakatama, on vitamiini tegelikult väga väga vähe. Kõik võib olla! Näiteks kui banaan korjati ja pakendati toorelt, siis oli ta transpordikastis pikalt teel ja enne Sinu ostu sooritamist on poes nädala lebanud. Kui nüüd arvestada, et C-vitamiin laguneb kergesti temperatuuri, hapniku ja valguse toimel, siis võib tõesti test õigust rääkida. Aga kui Sa sööd päikeselisel ja vihmaküllasel suvel (ilmselgelt liiga palju tahetud kombinatsioon!) oma koduaia õunapuu vilja, siis pole see tõesti kaugelt maalt toodud apelsiniga võrreldav. Kuna minu aias viljapuud veel ei kanna, siis võtan talvel C-vitamiini juurde.

On inimesi, kes väidetavalt ei haigestugi, kui nad võtavad suure koguse C-vitamiini haiguse algfaasis (siis kui tundub, et nina kiheleb ja vist nagu hakkab haigus tulema). Sain võimaluse seda peagi ise proovida. Kui esimesed nohused peres juba tekkinud olid, siis tundsin endal ka ninakihelust. Võtsin C-vitamiini 4-5 korda päeva jooksul. Tavaliselt võtan ühe päevas. Korraga ei ole mõtet kõiki võtta, sest keha korraga nii palju omastada ei suuda. Liigne C-vitamiin eritub kehast WC-s ja see oleks puhas raha raiskamine. Seega võtsin 4-5 korda päevas C-vitamiini ja nii 2-3 päeva ninakihelus järgi ei andnud aga “õige” nohu peale ka ei hakanud. Ca neljandal päeval tekkis nohu, mis erines tavapärasest selle poolest, et pea ei olnud paks ja umbes. Terve päeva jooksis ninast vett ja nuuskasin ja hommikuks olin terve! Teiste kogemusi ei oska kommenteerida aga minu peal töötas. Nii lühikest ja kerget nohu pole mul varem olnud. Kaks päeva hiljem nägin juhuslikult telekast perearsti kommentaari, et C-vitamiini liigdoosid kindlasti haigust ära ei hoia. Kus on tõde?

Multivitamiinid ja mineraalained

Mina võtan lisaks veel multivitamiini, milles on nii vitamiinid kui mineraalained kõik koos. Tähtsad ja targad tegelased on “sõltumatutes laborites” välja arvestanud täpsed kogused ja vahekorrad ning ma usaldan neid. Eraldi võetavate vitamiinidega tasub olla ettevaatlik. Kogu vitamiinindus nagu ka inimene töötab kompleksselt. Võttes ainult üht lisandit tasub olla valmis, et see lööb teiste ainete tasakaalu paigast. Magneesium ja kaltsium on saanud kõvasti reklaami ja nende vastastikust vajadust juba teatakse. Aga samuti võistlevad Cu-Zn. Olgu öeldud, et oma söömisharjumustelt ma olen pigem tervislik aga multivitamiini võtan purgist juurde. Nagu ikka pakendiltki võib lugeda “ei asenda tervislikku toitumist”.

Ära võta igaks juhuks rohkem!

Ja kuigi võib tunduda turvalisem igaks juhuks ikkagi lisandit võtta, siis olgu öeldud, et tihti võib liig sama ohtlik kui puudus olla. Näiteks liigne raud, mida me ei vaja ladestub kehas ja võib põhjustada tõsiseid kõhuvaevusi, väsimust, peavalu. Ja kõige tähtsam, et vitamiine ei võeta koos kohviga, mis takistab nende imendumist.

Eeltöö

Enne apteeki suundumist tasub teha kõvasti eeltööd. Googelda ja uuri koostisosi, vaata mida ja kui palju sisaldab. Tihti on juba suur abi kahe erineva vitamiinipurgi koostisosade võrdlusel. Mõnes polegi B-vitamiine, mõnes pole C-vitamiini jne. Kindlasti kui on juba konkreetsemad kaebused või mured tasub oma perearstiga konsulteerida. Ja kui tundub, et perearst ei oska küsimustele vastata, siis tuleb ise asja rohkem uurida või arsti vahetada. Funktsioneeriv keha, kus kõik on tasakaalus, tagab Sulle kvaliteetsema elu. Seega ärge jätke oma keha toitainete ja vitamiinide vaegusesse. Minu tagasihoidlikul hinnangul vitamiinindus on suur teadus!