apelsinimahl  Foto: http://en.wikipedia.org/wiki/Juice

apelsinimahl
Foto: http://en.wikipedia.org/wiki/Juice

 

 Väga palju pööratakse tähelepanu toidule aga võib juhtuda, et teadmatusest tõmmatakse joogivalikuga kogu tervislikkusele vesi peale. Ei pea vist kellelegi hakkama rääkima, et Cocas ja limonaadis on palju suhkrut. Väga palju on tehtud selles osas antireklaami ja teavitustööd aga kõigest hoolimata võib neid jooke ikka menüüs kohata. Loodetavasti iga artikkel ja pilt paneb vähemalt ühe vanema mõtlema ja ta valib lapse sünnipäevalauale mõne muu joogi. Olgu siis edasiminek väike aga kindel. Keegi räägib kellelegi ja nii edasi. Ei leidu vast enam üritust, kus laualt puuduks vesi.

Lapsed muidugi armastavad magusat. Olgu siis suhkur kommis, šokolaadis või morsis, kätte nad selle peavad saama. Ma ei leia, et last peaks ülejäänud suhkrut tarbivast maailmast täielikult iseloorima, sest sellel võib olla iseseisvasse ellu jõudes hoopis vastupidine efekt. Kõik varem keelatu on ühtäkki iseenda otsustada ja siis tahaks kõik tagantjärgi ära proovida. Las siis laps juba sööb mõned kommid (vanema valikul) ja vahel ehk läheb arutelu-kompromissi käigus läbi ka mõni muu tervislik magus (nt rosin või dattel). Sest üks asi on juua kodus vett ja teine asi on olla seltskonnas, kui kõik lapsed võtavad mängutoas morssi. Isegi minu laps on teadvustanud, et janu korral tuleb vett juua. “Anna vett! Ega see morss mul joogijanu ära ei võta.” Tore vähemalt, et midagi on mul täkkesse läinud :)

Aeg-ajalt karastusjoogi joomine kindlasti pöördumatult hävitavat meile kindlasti ei tee. Näiteks oli kunagi dr.Ozi saates nipp ameeriklastele, kuidas “mitte midagi tegemata” aastaga 10 kilo alla võtta. Asusin siis kohe põnevusega nippi ootama (loomulikult olid kavalpead vahele kaks reklaamipausi suranud) ja nipp ise oli lihtne – loobuge igapäevastest karastusjookidest. No kes joob üldse iga päev karastusjooki?

jookide suhkrusisaldus  Foto: http://forum.bonsuna.com/koik-toitumisest-kusi-nou-tegijatelt/sugar-free-karastusjoogid!/

jookide suhkrusisaldus
Foto: http://forum.bonsuna.com/koik-toitumisest-kusi-nou-tegijatelt/sugar-free-karastusjoogid!/

 

Kindlasti olete kohanud pilti, kus on peal mitmed poest ostetavad joogid ja iga pudeli ees suhkur, mis näitab selle kogust joogis. Jube vaadatagi. Ja väga üllatav, et maitsestatud vesi võib sisaldada pea sama palju suhkrut kui koolajook. Mul tekib küsimus kuidas on üldse lubatud, et selle joogi nimi üldse vesi saab olla? See võiks olla hoopis suhkruvesi. Tundub, et meie seadusandlus igasugu tootesiltide ja märkidega on täiesti lapsekingades.

 

Nõuandeid tervislike joogivalikute tegemiseks

  • Päevas peaks jooma vett 25-35ml vett iga oma keha kilogrammi kohta. Pluss olenevalt trenni intensiivsusest lisaks vähemalt 500ml. Kindlasti tasuks ka uurida oma kraani- või kaevuvee kvaliteeti. Vähemtähtsaks ei saa pidada ka enne kraani asuvate torude seisukorda, sest see mõjutab samuti vee maitset ja kvaliteeti.
  • Iga tassi kohvi juurde joo sama kogus puhast vett, sest kofeiin viib organismist vett välja.
  • Samamoodi peaks samaväärse koguse puhast vett jooma koos alkoholiga. Pealegi hävitab alkohol toitaineid ning maks vajab alkoholi lagundamiseks C-vitamiini ja antioküdante, puhast vett, glutamiini ja füüsilist koormust.
  • Vähendades järk-järgult suhkru kogust näiteks kohvis harjub keha mõne aja pärast vähema suhkruga. Olen kuulnud inimesi ütlemas, et kohv on nii halva maitsega, et ilma piima ja suhkruta seda juua pole võimalik. Lubage küsida miks te nii kehva kohvi koju ostate? :)
  • Tee ise puuviljadest/marjadest/köögiviljadest veega smuutisid, kus säiluvad kiudained. Kui oled alles “smuutimaailma” avastamas võid smuutisse lisada ühe banaani, mis annab smuutile Sulle tuttava maitse. Vaata ringi ja uuri retsepte. Terve potitäis rohelist lehtsalatit, mõni õun, tumedaid flavonoidirikkaid marju (mustikas-mustsõstar) ja kõik joovad ja kiidavad. Ma ei tea ühtki paremat moodust kuidas lastele lehtsalatit sisse sööta.
  • Poes pakutav joogijogurt sisaldab päris palju suhkrut. Asenda need parem isetehtud smuutiga, millesse pane sügavkülmast võetud marjad ja keefiri või maitsetamata jogurti. Saad jogurtijoogi, mis sisaldab vähem aineid, kui sul on ühel käel sõrmi. Pealegi on jogurtilaadsete toodete imepisikesed topsikud üle mõistuse kalliks läinud. Maksta 6 krooni saja grammi Actimeli eest, päriselt nagu? See pole isegi klaasitäis.
  • Väldi siirupeid, karastusjooke, energia- ja spordijookide ning kunstlike magustajatega dieetjooke
  • Mahl on toit mitte jook. Mahl on parem valik, kui limonaad aga siiski ei tohiks temasse suhtuda nagu janu kustutajasse. Puuviljades on palju suhkrut seega on päris mahl ikkagi rammus jook ja seda võiks tarbida näiteks põhisöögikordade vahel vahepalana.
  • Klassikaline poemahl koos oma suhkru ja muu traditsioonilise e-majandusega kuulub üldse limonaadiga ühte kategooriasse. (vt ka pilti)
  • Piim on samuti toit mitte jook.

Ja tulebki välja, et ainus õige jook, mis janu kustutab on vesi. Pealegi vesi hoiab naha noorena ja keegi ei taha ju varakult krimpsu minna :)