Eesti Toitumisteraapia Assotsiatsiooni toitumisjuhised

Eesti Toitumisteraapia Assotsiatsiooni toitumisjuhised

Minu viimane kodutöö Tervisekoolist oli ise pidada GK dieeti. Soovitatavalt kaks nädalat :) Mu ema ütles kohe, et see on üks igavesti kehv koduülesanne. No mis siis ikka kohusetundlik nagu ma olen, otsustasin proovida, kuigi ma üldiselt igasugu toidupiirangutest ei vaimustu. Mõtlesin siis kaval olla, et teen juhendmaterjali järgi eelmisel päeval hästi vaheldusrikka menüü valmis aga sellega ma hakkama ei saanud. Paganama keeruline oli esimese hooga süveneda korraga nii GK toiduteemasse aga samal ajal püsida ka tervisliku toidupüramiidi raamides. Heakene küll. Otsustasin, et hommik on targem ja vaatan käigu pealt seda asja.

Esimene päev läks üle ootuste hästi, kuigi mul mitmete söökide juures tekkis küsimus, kas ja kui palju punkte selle eest saab. Isegi õnnestus sõbrannaga ekspromt jazz-kontserdi ja hilisem kohviku-külastus üle elada. Kuigi sõbranna murelikult uuris küll, et kas ma kohvikus ikka midagi saan süüa. Dieet tähendab ju mittesöömist. Selles mõttes on pealkiri eksitav tõesti. GK värk ei ole nagu päris klassikaline dieet, kus midagi süüa ei tohi. Teine päev oli ka veel okei, kuigi korra õhtul oli kõht nagu tühi ja läksin õhtuste punktidega tsipake üle. Täielik ebaõnn saabus aga kolmandal päeval, kui (järjekordselt ekspromt) saabus külla teine sõbranna Pariisist kaasa toodud veiniga. Kuigi mul oli plaanis sellest vaid moe pärast pokaal juua, siis mõni aeg hiljem olles juba lubatust oluliselt rohkem joonud jäi mul üle vaid imestada, kuidas ma ammu juba pole niimoodi veini joonud. Seda ma igatahes kontrollima ei hakanud, kui paljuga ma sel õhtul oma limiiti ületasin.

Neljas päeva läks samuti enam-vähem, misjärel ma otsustasin asja lõdvemalt võtta ja ei viitsinud enam süsivesikuid kaaluda. Mõõtsin silmamõõduga :) Ju ma siis ei ole nii paks, et see GK värk mind piisavalt motiveeriks. Aga kasu oli kodutööst küll. Jälgin nüüd terasemalt oma söögikordi ja ikkagi lähtun sellest, et iga söögikord sisaldaks midagi, mis veresuhkrut tõstab. Aga samas võtan seda menüü-värki ikkagi kergemalt. Ja mis oluline kaal selle süsteem järgi ikkagi langeb! Ja mitte liiga kiiresti. See võib küll alguses kurvastust tekitada, et iga päev kilo ei kao aga kiirelt läinud kilod tulevad kiirelt tagasi. Kaalulangus rohkem kui kilo nädalas ei saa olla täiel määral rasva kaotus, sest keha ei suuda nii kiiresti rasva põletada.

Mis on GK ?

Nagu ma ilmselt olen juba kordi rääkinud, siis tervisliku toitumise puhul on oluline hoida terve päeva jooksul oma veresuhkru taset stabiilsena ning vältida järske tõuse (magus, nisujahutooted) ning neile paratamatult järgnevaid järske langusi. Ilmselt natuke tuntum sõnapaar GI (glükeemiline indeks) näitab, kui kiiresti söödava toidu järel suhkur verre jõuab. Ehk siis kui kiiresti peale sööki veresuhkru tase tõuseb. GK ehk glükeemiline koormus näitab, millist koormust toit veresuhkrule avaldab st see jälgib nii veresuhkru tõusu aga ka hilisemat langust. Kõik see kehtib koostöös tervisliku toitumise püramiidiga. Seega ei saa kulutada kõiki päeva punkte rämpstoidule ja eeldada, et samal ajal kaal langeb ja menüü on tervislik.

Glükeemiline koormus arvestab kiudainete, süsivesikute ja rasvade-valkude sisaldust toidus aga samuti võtab ta arvesse portsjoni suurust ning toidu valmistamise viisi. Kõike seda arvesse võttes stabiliseerib GK dieedi jälgimine veresuhkru, insuliini- ja hormonaalse taseme ja samuti langetab kaalu. 

Olles nädalaga kaotanud loodetavasti püsivalt :) 0,5 kilo, siis ma kindlasti jälgin seda süsteemi edasi aga siiski luban enda ellu ootamatusi. Suvi, grill ja kõikvõimalikud küpsetised värskest ja tervislikust – kindlasti ma ei kavatse sellest loobuda! Aga ikka mõõdukalt ja tasakaalukalt.