sidrun

C-vitamiin on tugev antioksüdant ja seda läheb tõesti vaja väga paljudes keha funktsioonides. Ei saa 100% kindlusega öelda, et ma just seetõttu sel aastal tervem olen olnud ja end ka paremini tunnen, sest ma olen oma eluviisis paljut muutnud aga ma usun, et see on kõige tehtu kooskõla. Ja kindlasti on C-vitamiinil seal oma kandev roll.

Täna just üks inimene ütles mulle, et vitamiinide söömisega mõned ikka väga pingutavad üle. Ma ise ilmselt ka lähen nende “üle pingutajate” alla aga ma tõesti ei usu enam sellesse, et me ainult toidust kõik vajaliku kätte saame. On leitud, et mida suurema koguse korraga võtad, seda vähem teda imendub. 1000mg vitamiinid on seega minu jaoks unustatud. C-vitamiini ma võtan ca 200mg tableti korraga. Vajadusel, kui tunnen, et hakkan haigeks jääma võtan isegi mitu korda päevas. Ühesõnaga, et mitte kallist kraami vetsupotist alla lasta ja tagada maksimaalsem imendumine, siis võtan väiksemaid koguseid korraga. Varem ma võtsin vitamiini alati hommikul peale sööki aga enam mitte. Hommikul tavaliselt ikka juuakse ka söögi kõrvale kohvi ja kohv vähendab jällegi C-vitamiini imendumis %. Nüüd ma jälgin, et kõht oleks täis ja kohvist 1- 2 tundi möödas. 

Kuulsin C-vitamiini “üle annustamisest” haiguse ennetajana ja proovisin siis ise ka. Tundsin, et nohu hakkab, ja võtsin aga oma annuseid sisse 4-5 korda päevas. Ninakihelus küll mööda ei läinud aga nohu ka ei hakanud. Ja siis mõne kolme päeva pärast oli mul ühepäevane (!) nohu. Vesi lihtsalt tilkus ninast, ei mingit ninakinnisust ega pea paks otsas tunnet. Ja väga sobivasti paar päeva peale oma isiklikku eksperimenti ma nägin telekast mingis tervisesaates üht perearsti kommenteerimas, et jah nii tehakse aga see on täiesti mõttetu ja ebatarvilik teguviis, mis haigestumist ära ei hoia. 

Hakkasin siis uurima, et millises toiduaines on C-vitamiini enim ja leidsin ühe huvitava tabeli (vt linki postituse lõpus), mille järgi mulle tunduvad C-vitamiini rikkad toidud on kõik pigem tabeli tagaosas. No näiteks hapukapsas, kirsid, õunad ja isegi apelsin ning sidrun. Okei peterselli ma teadsin, et on C-vitamiinirikas aga et paprika lausa tabelit juhib? Nõges? Astepalju on küll palju kiidetud aga kuna ma ise pole seda veel enda jaoks avastanud, siis seda ma ka ei teadnud (aga nüüd kindlasti proovin ära). No ja kui paljud meist siis söövad igapäevaselt paprikat, tšillipipart, nõgest, kibuvitsa- ja astelpajumarju?

Jääb muidugi veel ka hämar teadmatus, et kui palju reaalselt on meie poeletil olevas apelsinis (või misiganes muus puuviljas) alles C-vitamiini? Pooltoorelt korjati apelsin ära ja pandi transpordikastiga siiapoole teele. Kas ta järelvalmis pimedas rekkas? Poes tõstetakse apelsinid erga valguse kätte järelvalmima. Poe inimesed pole vist kuulnud, et ereda valguse käes hakkab C-vitamiin hävinema. (nagu ta laguneb kergesti ka temperatuuri ja hapniku  toimel) Või on neil lihtsalt poogen? Levitavad isu tekitavat värske saia lõhna ja panevad aga lampidele spets pirnid sisse, mis õigeid toone esile kutsuvad. Kui laps tahab apelsini, siis ostad! Mitte ei hakka teda lettide vahel harima, et siit on suure tõenäosusega kogu C-vitamiin juba hävinenud. Nühid veel kodus enne kaussi panekut iga apelsini ja loodad, et said vähemalt osad mürgid koorelt maha. Vanasti ma küll apelsine ei pesnud aga keegi väga huvitavalt juhtis mu tähelepanu asjaolule, et koorimise ja söömise vahel Sa käsi ju ei pese. Nii ja Sa loodad selle peale, et ehk ontlik vanaonu ikka pesi peale tualetis käiku käsi ja tuli alles siis apelsine valima? Võibolla peaks kahtlustama hoopis noort daami, kes väljub kabiinist ja hakkab käsi pesemata endale sõrmega purgist huulepalsamist koukima (ise samal ajal end peeglist imetledes). 

Loomulikult meie oma mustsõstrad ja mustikad ei lähe siinkohal arvestusse. Kuigi “odavalt” neid nüüd küll poest kätte ei saa. Isegi kui Sul on eraldi sügavkülmik (nagu mul) ja Sa sööd hommikuti putru (ilmselgelt pakud seda ka ülejäänud perele), siis hiljemalt jõuludeks on sügavkülm tühi. Ja siis nutad ja ostad Selverist pea 12 euri kilo külmutatud marju. Aga arvestades, et laps sööb mul külmunud marju kausist nagu kommi, siis neid ikka kulub. No vähemalt ei söö siis kommi :)

Mis oleks üldse kõige odavam lahendus? Osta apteegist odav sünteetilise C-vitamiini purk? Veel kõige odavam oleks mitte midagi osta ja loota lihtsalt heale õnnele :)

Mõned teoreetilised faktid ka siia lõppu, et milleks siis C-vitamiini vaja on (lehelt http://www.toitumine.ee/c-vitamiin/)

  • rasvhapete ja A-, D-, E-, B1-, B2-vitamiinide oksüdatsiooni vähendamiseks ning kaitsmaks valke, rasvu, süsivesikuid ja nukleiinhappeid (RNA, DNA) vabade radikaalide kahjuliku toime eest,
  • organismi vastupanuvõime tõstmiseks, kevadväsimuse ja stressi peletamiseks,
  • ühendavate kudede moodustamiseks nahas ja luudes, mis aitab säilitada veresoonte elastsust,
  • aminohapete (fenüülalaniini, türosiini) ainevahetuses,
  • vähendamaks nitrosoamiinide teket,
  • foolhappe ja B12-vitamiini ainevahetuseks,
  • aju normaalseks funktsioneerimiseks,
  • steroidhormoonide sünteesi mõjutamiseks ja sapphappe tekkimiseks kolesteroolist ning vere kolesteroolitaseme tasakaalustamiseks,
  • luude vastupidavuse, tervete hammaste ja igemete tagamiseks,
  • raua omastumise suurendamiseks teraviljatoodetest.

Lõppu lisan, et kuigi C-vitamiin väljub uriiniga ja vaevusi ei põhjusta, siis üle annustada ühtki vitamiini ei tohi! Jagan Teiega oma kogemusi aga ei kutsu Teid üles sama tegema :) 

 

 

ja lubatud link C-vitamiini rikaste toitude tabelile http://tap.nutridata.ee/24/showTOP/28